tisdag 27 mars 2007

Tre saker som jag funderar över.

Jag fick idag hem papper från AMF Pension med information om deras Internettjänst*. Första menigen lyder:

"Som kund hos AMF Pension har du, om du är pc/Windows-användare, tillgång till vår Internettjänst där du får information om ditt sparande, kan göra fondbyten med mera."

Blev smått irriterad över att det bara skulle funka för pc och Windows, jobbigt att behöva skicka in papper om man vill ändra något. (Vilket jag vill...) Dessutom tyckte jag att det var lite kaka på kaka at skriva pc/Windows-användare, tycker det är samma sak. Men tänkte att jag skulle prova iaf. Och det gick ju alldeles utmärkt att logga in! Och på hemsidan stod det minsann även Linux och Mac. Mina funderingar/frågor är då följande:

ETT. Är det bara jag som fattat fel, jag tänker pc=en dator från Microsoft med Windows. Är det i själva verket så att personal computer verkligen går att översätta bokstavligen, har jag en dator som jag personligen använder så är det en pc?

TVÅ. Om det är så att även mac och linux räknas till gruppen pc, vilka räknas då inte dit?

TRE. Varför tyckte AMF att de ens behövde skriva ut att det funkar för pc? Om man nu inte har en pc, så känns det med ovanstående in mind som att man inte har en dator överhuvudtaget. Och då är man väl ändå inte intresserad av deras Internettjänst?


*Det skrivs med stor bokstav i brevet, så jag gör det under protest även här.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad jag skrattade när du skrev personal computer. Jag vet verkligen inte varför, men det känns som ett ganska gulligt ord.

Jossahanna sa...

Tja. Det heter ju så. Men jag vet hur det är, lyckades svälja ett tuggummi häromdan när Sofie pratade om Lattjo Lajban. Det kom så oväntat, jag visste inte ens att det programmet fortfarande fanns.

Anonym sa...

Fröst skriver du "Är det i själva verket så att personal computer verkligen går att översätta bokstavligen, har jag en dator som jag personligen använder så är det en pc?" Visst ligger den en del logik i det, men det är apple själva som har valt att inte kalla sin dator för PC utan MAC, vilket rätt och slätt är en kortform för Macintosh.

sen skriver du "Om det är så att även mac och linux räknas till gruppen pc, vilka räknas då inte dit?" Alltså, har vi redan räknat bort MAC från ordet PC, vilket ger oss linux kvar. Linux är ett opperativsystem, dvs mjukvaran. Där av kan inte det kallas för en "PC".

Sedan har du skrivit att PC/windows skulle vara kaka på kaka, vilket jag verkligen itne förstår, då mer och mer personer idag övergår från Windows till förmån för linux eller Sun.

Jossahanna sa...

Ove: jag förstår inte om du håller med mig eller ej, men du verkar ju själv räkna bort mac och linux från pc-gruppen, och då är det (för oss vanliga människor) bara windows kvar. Och då är det ju lite kaka på kaka att skriva ut pc/windows-användare. Hade varit smartare att skriva att internettjänsten fungerar för mac/windows-användare tillexempel. Eller helt enkelt inte skriva något alls, för det verkar ju funka för alla.